Kamis, 02 Februari 2012

Kain Bedong ala Azam

Seperti umumnya bayi yang baru lahir, Azam juga di bedong. Kata orang tua biar kakinya lurus. Kain bedong buatan ibu ga seperti yang lain. Maklum ibu, ga bisa buat bedongan yang rapi seperti ibu-ibu lain. hahahaha

Walaupun ga rapi, ibu tetap usahakan agar Azam dibedong sampai 40 hari. Itupun ga setiap waktu, kalau Azam habis mandi dan mau tidur malam, ibu baru bedong Azam. Kata nenek supaya Azam ga kagetan. Hari-hari pertama Azam mudah saja dibedong, ga pakai acara meronta.

Tapi...... menjelang sebulan Azam mulai buat kerenah. Kaki selalu di bengkokkan dan di hentak-hentak. Walhasil bedongan ibu seringkali berakhir berantakan. Akhirnya ibu mengikat kaki Azam dengan popok. Ibu ikat di bagian lutut supaya Azam ga bisa membengkokkan kaki. Bukannya ibu jahat nak... ibu hanya ga mau kelak kaki Azam tumbuh tidak baik.

Kata dokter yang menangani Azam, bedongan ga harus di pakaikan. Akan memperlambat pertumbuhan katanya. Tapi ibu ga menuruti saran dokter :) ibu tetap menuruti saran nenek Azam. Membedong Azam sampai 40 hari. Ibu melakukannya karena ibu sayaaaaaanng Azam.